Jourtid på blodcentralen

Hej alla BMA och alla andra!

Idag är jag ledig. Det är det som är det fina när man jobbar helg, att man har 2 lediga vardagar som man kan använda till nödvändiga hemmasysslor som man känner att man annars inte riktigt hinner med. Det är inte så ofta jag jobbar helg. Det är ungefär var 6:e helg vilket är lite jämfört med många andra arbetsplatser inom vårdyrket.

Helgen har varit skapligt lugn. Det går lite upp och ner med blodbeställningar på jourtid. Jag har haft lite tid till att designa denna vackra blogg på söndagförmiddagen. Det är ofta runt lunch avdelningarna vaknar på riktigt och börjar skicka ner prover samt ringa in blodbeställningar. Det kan bli stressigt eftersom man såklart vill vara alla till lags. Jag har även haft lite utredningar i helgen. Det var premiär för mig att utföra en IAT/NISS i rör. Den metoden är nästan utrotad på vår blodcentral nu för tiden, men den var exceptionell för just denna utredning. Det är ett Indirekt antiglobulintest i koksaltmiljö.

På jourtid utföres på blodcentralen:
- Akuta blodbeställningar
- Akuta blodgrupperingar
- Akuta BAS-tester (Förekomst av antikroppar i patientens plasma samt en extra kontroll av blodgruppen)
- Akuta BK(s)-tester/MG-tester (Görs vid blodbeställning till en patient som har kända antikroppar för att se vilket blod som passar)
- Akuta utredningar (Om t.ex BAS-testen blir positiv görs vidare undersökningar om vad det är för antikropp som har bildats hos patienten)
- Bakterieodling på trombocytkoncentrat för att utesluta bakterieväxt i påsarna
- Vi svarar även på frågor som kommer ifrån sjukhusavdelningar och ifrån andra blodcentraler.





I morgon ska jag befinna mig på akutlabbet. Där vet man aldrig vad som ska hända vilket är lite spännande!
Ha det fint och jobba på /Hanna

Kommentarer
Postat av: Vill ha kontakt med dig

Hej Hanna, jag är på journalist på dagens medicin och skulle hemskt gärna vilja ha kontakt med dig så fort det går. Ring mig gärna på telefon 0733-39 26 22.

Vänliga hälsningar Lisa Blohm

2010-01-20 @ 17:34:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0